Vår utflyktsstuga i Attorp ligger inbäddad i en trolsk sagoskog där det finns massor att upptäcka!  Här är en kartlänk till stugan i Attorp.

Stugan är belägen c:a 8 km nordost om Varberg, i närheten av Tofta. Där finns kök med spis/ ugn, kaffebryggare, vattenkokare, mikrougn samt allt köksgeråd. Rinnande vatten och vattentoaletter är installerat samt en enklare dusch. Stugan har plats för c:a 25 sovande (golvförläggning). På tomten tillhörande fastigheten finns eldstäder och goda utrymmen för tältförläggning.

Stugan i Attorp är tillgänglig för uthyrning, kontakta uthyrningsansvarig här.

IMG_2228IMG_2229

Varbergs Scoutkår har haft stugan i sin ägo sedan 1952 och av en släkting till de förra ägarna fick vi följande berättat om fastighetens historia:

I mars 1860 sålde Gustav Arvidsson sin gård, ett fjärdedels mantal av kronoskattehemmanet nr 4 Attorp, Atte Esbjörnsgård.
Den nye ägaren Nils Johansson från Syllinge i Veddige sn och hans hustru Helena Pettersdotter från Buared i Ås sn köpte gården för 5.666 riksdaler 67 öre riksmynt. Den unga familjen kom närmast från Ulvatorp, där man några år arrenderat en gård. Tre små barn hade man med sig, och det skulle födas ytterligare sex på den nya gården.
Atte Esbjörnsgård var ganska liten, men födde tydligen sina ägare väl. De nio barnen Nilsson nådde alla vuxen ålder, men 26 år gammal dog det andra barnet Fredrik.
Äldsta barnet Anna-Britta gifte sig med Anders Martin Svensson, Månsa i Lindberg och flyttade på sin ålderdom tillbaka till fädernegården.
Sonen Nils, som övertog gården, var ogift. Döttrarna Anna och Britta-Lina flyttade till Varberg; Anna öppnade matservering i ett av tvillinghusen och gifte sig senare med handlanden Edvard Andersson. Britta-Lina gifte sig med vedhandlanden Elias Christiansson.
Johannes flyttade till Hornagården i Sällstorp, där han gifte sig med en dotter. Karl och Anders arbetade på svågerns vedgård, vilken de övertog efter dennes död.
Yngsta dottern Hanna – även hon ogift – öppnade ”syaffär” i Varberg (i samma affär som Eskilstunaboden).
Sex av barnen är begravda på Lindbergs kyrkogård. Sonen Johannes vilar i Sällstorp och döttrarna anna och Britta-Lina i Varberg.
Nils P Nilsson övertog gården den 16 februari 1900. Han betalade 10.500 kronor och brukade den till sin död 1924. Syskonen arrenderade därefter ut den. Anna-Britta som samma år blivit änka, lät uppföra ett litet hus i sluttningen mellan barndommshemmet och Toppebjär. Huset kallades ”Kullen” och fick beteckningen 4:6.
På 1930-talet såldes Atte Esbjörnsgård – med undantag av ”Kullen” till granngården. Den barnlösa Anna-Britt hade glädjen att i sin stuga få besök av yngre generationers barn och barnbarn.
På ålderns höst beslutade yngsta dottern Hanna, den enda kvarlevande i syskonskaran att sälja den lilla gula stugan i lövdungen. Den 23 april 1952 förvandlades genom denna affär ”Kullen” till scoutstuga.

Berättat av Astrid Gustavsson (ett av Britta-Linas barnbarn)